Ułatwienia dostępu

Umiejętności tworzą możliwości

Łączymy edukację, rynek pracy, biznes

Prywatność i Bezpieczeństwo

Kontakt do Inspektora ochrony danych Wojewódzkiego Urzędu Pracy
w Zielonej Górze

Stosownie do wymogów art. 37 ust. 7 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679
z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – RODO oraz art. 10 Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (j.t. Dz.U. z 2019 r., poz. 1781) w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Zielonej Górze został wyznaczony Inspektor ochrony danych, którym jest Pan Grzegorz Piątak.

Z Inspektorem Ochrony Danych można się kontaktować:
-  elektronicznie na adres e-mail: iod@wup.zgora.pl
-  pisemnie na adres siedziby urzędu:
Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze ul. Wyspiańskiego 15, 65-036 Zielona Góra.   

Osoby, których dane dotyczą, mogą kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO.

Szczegółowe informacje dla osób, których dane dotyczą, o zasadach przetwarzania ich danych osobowych

Klauzula informacyjna Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze (realizatora projektu)
dla uczestników projektu i innych osób uczestniczących w jego realizacji (dane osobowe pozyskiwane bezpośrednio)
  

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia
27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – RODO, Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze informuje, że: 
1)  Administratorem danych osobowych pozyskiwanych w związku z realizacją projektu „Umiejętności tworzą możliwości” w ramach inwestycji A3.1.1 Krajowego Planu Odbudowy „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”, jest Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze z siedzibą w Zielonej Górze przy ul. Wyspiańskiego 15, 65-036 Zielona Góra, tel. /68/ 456 56 10, e-mail: wup@wup.zgora.pl. 
2)  Administrator i Meta Platforms Ireland Limited (4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour, Dublin 2 Irlandia) są wspólnymi administratorami danych osobowych, zgodnie z artykułem 26 RODO, w celu wyświetlania statystyk aktywności użytkowników fanpage administratora na portalu Facebook oraz w zakresie przetwarzania danych do celów statystycznych oraz reklamowych. Szczegółowe informacje dotyczące wzajemnych uzgodnień pomiędzy administratorami są dostępne na stronie: https://www.facebook.com/legal/terms/page_controller_addendum
3)  Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze wyznaczył Inspektora ochrony danych (IOD), z którym można się kontaktować w sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz wykonywaniem praw przysługujących na mocy RODO. Kontakt z IOD jest możliwy za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: iod@wup.zgora.pl lub drogą pocztową na adres urzędu. 
4)  Dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji i rozliczenia projektu (w tym realizacji działań informacyjno-promocyjnych z wykorzystaniem portalu społecznościowego Facebook udostępnianego przez Meta Platforms Ireland Limited) oraz spełnienia obowiązków archiwizacyjnych. Dane osobowe będą przetwarzane na podstawie: 
-  art. 6 ust. 1 lit. a) RODO (zgoda osoby, której dane dotyczą) – w tym w zakresie przetwarzania wizerunku; 
-  art. 6 ust. 1 lit. c) RODO (przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze) – zasady realizacji projektu wynikają z przepisów prawa wspólnotowego i krajowego; 
-  art. 6 ust. 1 lit. e) RODO (wykonanie zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi) – realizowany projekt służy dobru publicznemu i poprawie jakości życia obywateli; 
-  Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z 12 lutego 2021 r. ustanawiającego Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności; 
-  Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, EURATOM) nr 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 – zwanego „rozporządzeniem finansowym”; 
-  Rozdziału 2AA Ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (zwanej dalej: „ustawą wdrożeniową”); 
-  Ustawy z dnia z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach; 
-  innych przepisów prawa, jeśli mają wpływ na zakres pozyskiwanych danych osobowych (np. ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych). 
5)  Przetwarzanie danych osobowych nie odbywa się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, tzn. nie dotyczy prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora. 
6)  Odbiorcami danych osobowych mogą być: -   podmioty, o których mowa w rozdziale 2AA ustawy wdrożeniowej w zakresie niezbędnym do realizacji zadań związanych z wdrażaniem projektu, tj. w szczególności: Instytucja koordynująca plan rozwojowy – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji – Ministerstwo Edukacji i Nauki, Jednostka wspierająca realizację inwestycji – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE), Polski Fundusz Rozwoju, wypłacający ostatecznemu odbiorcy wsparcia (WUP), na zlecenie FRSE, środki finansowe na realizację projektu, Partnerzy projektu – Uniwersytet Zielonogórski oraz Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Inne instytucje
i podmioty uczestniczące w systemie realizacji planów rozwojowych: członkowie Komitetu Monitorującego, o którym mowa w art. 14lk ustawy wdrożeniowej, członkowie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji (WZK), instytucja audytowa, o której mowa w art. 14lv ustawy wdrożeniowej (Szef Krajowej Administracji Skarbowej), instytucje Unii Europejskiej zaangażowane w realizację KPO,
-  podmioty uprawnione do obsługi doręczeń pocztowych, 
-  podmioty świadczące usługi doręczania przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (ePUAP, e-doręczenia), 
-  podmiot świadczący usługi hostingu poczty elektronicznej, 
-  dostawca Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP (minister właściwy ds. cyfryzacji), 
-  instytucje bankowe (w przypadku realizowania płatności w ramach projektu), 
-  podmioty, którym przekazuje się dokumentację do brakowania (niszczenia) po upływie okresu przechowywania, 
-  Archiwum Państwowe – w zakresie materiałów archiwalnych przechowywanych wieczyście (oznaczonych kategorią archiwalną A), 
-  podmioty przetwarzające dane osobowe w imieniu administratora na podstawie zawartych umów/porozumień w sprawie powierzenia przetwarzania danych osobowych (w tym dostawcy systemów informatycznych), 
-  w uzasadnionych przypadkach – organy kontrolne, sądy, organy ścigania, 
-  właściciel portalu społecznościowego Facebook na zasadach określonych przez Facebook, dostępnych pod adresem: https://www.facebook.com/privacy/policy/?entry_point=data_policy_redirect&entry=0 
7)  Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej z zastrzeżeniem ponadrodowego charakteru przepływu danych w ramach serwisu facebook. Właściciel serwisu Facebook, będąc współadministratorem danych osobowych w rozumieniu art. 26 RODO, może przekazywac dane poza teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego. 
8)  Dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji projektu, udokumentowania prawidłowości wykonania i finansowania zadań w nim przewidzianych oraz spełnienia obowiązków archiwizacyjnych (nie dłużej jednak niż przez okres 10 lat - przy uwzględnieniu zarządzenia wewnętrznego w sprawie ustalenia i wprowadzenia w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Zielonej Górze Instrukcji kancelaryjnej, Jednolitego rzeczowego wykazu akt i Instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwum zakładowego). 
9)  W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługują określone prawa, tj.: 
-  prawo dostępu do treści danych osobowych oraz prawo otrzymania ich kopii; 
-  prawo do żądania sprostowania (poprawiania) danych osobowych; 
-  prawo do usunięcia danych w przypadkach, o których mowa w art. 17 RODO; 
-  prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych osobowych, w przypadkach określonych w art. 18 RODO; 
-  prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO; 
-  prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, w przypadkach określonych w art. 21 RODO; 
-  prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (Urzędu Ochrony Danych Osobowych), jeśli przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO. 
10)  Jeśli przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie uprzednio udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych – można zrealizować prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. Zgodę można odwołać w każdym czasie składając administratorowi oświadczenie w tym zakresie. 
11)  Podanie danych osobowych w zakresie wynikającym z przepisów ustawy wdrożeniowej jest obowiązkowe (konsekwencją niepodania danych osobowych będzie brak możliwości skorzystania z usług oferowanych w ramach projektu); w pozostałych przypadkach podanie danych osobowych jest dobrowolne.  
12)  W stosunku do pozyskanych danych osobowych nie będzie stosowane zautomatyzowane podejmowanie decyzji, w tym w formie profilowania.   

Szczegółowe informacje dla osób, których dane dotyczą, o zasadach przetwarzania ich danych osobowych przez innych administratorów uczestniczących w realizacji projektu   

 Stosownie do postanowień umowy o objęcie wsparciem w ramach projektu realizator projektu – Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze – informuje o zasadach przetwarzania danych osobowych przez innych administratorów danych uczestniczących w realizacji planu rozwojowego w ramach KPO (Instytucja koordynująca plan rozwojowy – Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Instytucja odpowiedzialna za realizację inwestycji – Ministerstwo Edukacji i Nauki, Jednostka wspierająca realizację inwestycji – Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji)

1. Klauzula informacyjna Instytucji Koordynującej  

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
przez Instytucję Koordynującą w ramach porozumienia o realizacji reform/inwestycji w ramach planu rozwojowego  

I. Administrator danych 
Administratorem danych jest Instytucja Koordynująca. Z Instytucją Koordynującą  można skontaktować się pod adresem jego siedziby: ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa. 

II. Inspektor Ochrony Danych 
Administrator powołał Inspektora Danych Osobowych, z którym można kontaktować się w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych pod adresem  siedziby  Instytucji Koordynującej, oraz na adres skrzynki elektronicznej iod@mfipr.gov.pl. 

III. Cel przetwarzania danych 
Instytucja Koordynująca, zbiera i przetwarza dane osobowe w celu realizacji Porozumienia z dnia 05.08.2022 r. zawartego w ramach realizacji planu rozwojowego. Ponadto dane osobowe będą przetwarzane w celach archiwizacyjnych zgodnie z przepisami o archiwach państwowych oraz zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. 

IV. Podstawa prawna przetwarzania 
Instytucja Koordynująca przetwarza dane osobowe na podstawie art. 14lzj w związku z art. 14lzm ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057, z późn. zm.) w związku z art.  6 ust. 1 lit. c RODO (przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze). Instytucja Koordynująca przetwarza również dane osobowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach w związku z 6 ust. 1 lit. e RODO (ze względu na niezbędność przetwarzania tych danych do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi). 

V. Okres przechowywania danych 
Instytucja Koordynująca będzie przetwarzała dane osobowe przez okres realizacji Porozumienia, oraz 3 lub 5 lat po realizacji Porozumienia zgodnie z art. 132 rozporządzenia 2018/10461*, przepisami ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. 
_______________________________________
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012.

VI. Rodzaje przetwarzanych danych 
Instytucja Koordynująca przetwarza następujące kategorie danych osobowych dla następujących kategorii osób: 
1)    dane użytkowników systemu teleinformatycznego (imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
2)    dane osób fizycznych reprezentujących podmiot wnioskujący o objęcie wsparciem z planu rozwojowego (imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail),
3)    dane uczestników komisji przetargowych powołanych w ramach realizowanego projektu (imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
4)    dane oferentów, wykonawców i podwykonawców realizujących umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz świadczących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych , w tym dane osób (w szczególności pracowników), które zostały przez nich zaangażowane w przygotowanie oferty lub włączone w wykonanie umowy albo wystawiły im referencje dla potrzeb ubiegania się o zawarcie umowy (imię, nazwisko, PESEL, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
5)    dane uczestników grup roboczych oraz szkoleń, konkursów, konferencji i innych wydarzeń o charakterze szkoleniowym,  informacyjnym czy promocyjnym dotyczących realizacji projektu w ramach inwestycji A3.1.1. ramach planu rozwojowego (imię, nazwisko, PESEL, wiek, płeć, status na rynku pracy, stanowisko służbowe, nazwa pracodawcy, adres siedziby pracodawcy, numer telefonu, adres e-mail, wizerunek), 
6)    dane obywateli przekazujących zgłoszenie związane z realizacją projektu za pomocą dedykowanych narzędzi (imię i nazwisko, adres email, numer telefonu). 

VII. Dostęp do danych osobowych 
Dane osobowe mogą być powierzane lub udostępniane: 
- Podmiotom świadczącym na rzecz Instytucji Odpowiedzialnej usługi związane z obsługą i rozwojem systemów teleinformatycznych oraz zapewnieniem łączności, w szczególności dostawcy rozwiązań IT i operatorzy telekomunikacyjni, 
- Organom administracji publicznej (na podstawie przepisów prawa), 
- Organom Unii Europejskiej (na podstawie przepisów prawa), 
- Podmiotom, którym Instytucja Odpowiedzialna powierzyła wykonywanie zadań w ramach planu rozwojowego. 

VIII. Prawa osób, których dane dotyczą 
1)    prawo dostępu do danych osobowych oraz otrzymania ich kopii – art. 15 RODO; 
2)    prawo do sprostowania danych osobowych – art. 16 RODO; 
3)    prawo żądania ograniczenia przetwarzania - jeżeli spełnione są przesłanki określone w art. 18 RODO; 
4)    prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych - art. 21 RODO; 
5)    prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych – art.  77 RODO. 

IX. Źródło pochodzenia danych osobowych. 
Instytucja Koordynująca otrzymała dane osobowe od Instytucji odpowiedzialnej za realizację reformy/ Instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji. 

X. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji. 
Dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu. 

XI. Przekazywanie danych do państwa trzeciego. 
Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej innej niż Unia Europejska.


2. Klauzula informacyjna Instytucji odpowiedzialnej za realizację reformy / Instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowychprzez Instytucję Odpowiedzialną  

I. Administrator danych 
Administratorem danych jest Instytucja Odpowiedzialna. Z Instytucją Odpowiedzialną można skontaktować się pod adresem jego siedziby: ul. Wspólna 1/3, 00-529 Warszawa. 

II. Inspektor Ochrony Danych 
Administrator powołał Inspektora Danych Osobowych, z którym można kontaktować się w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych pod adresem siedziby Instytucji Odpowiedzialnej, oraz na adres skrzynki elektronicznej inspektor@mein.gov.pl. 

III. Cel przetwarzania danych 
Instytucja Odpowiedzialna zbiera i przetwarza dane osobowe w celu realizacji Umowy z dnia 14.09.2022 r. zawartej w ramach realizacji planu rozwojowego. Ponadto dane osobowe będą przetwarzane w celach archiwizacyjnych zgodnie z przepisami o archiwach państwowych oraz zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. 

IV. Podstawa prawna przetwarzania 
Instytucja Odpowiedzialna przetwarza dane osobowe na podstawie art. 14lzj w związku z art. 14lzm ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057, z późn. zm.) w związku z art. 6 ust. 1 lit. c RODO (przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze). Instytucja Odpowiedzialna przetwarza również dane osobowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach w związku z 6 ust. 1 lit. e RODO (ze względu na niezbędność przetwarzania tych danych do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi). 

V. Okres przechowywania danych 
Instytucja Koordynująca będzie przetwarzała dane osobowe przez okres realizacji Porozumienia, oraz 3 lub 5 lat po realizacji Porozumienia zgodnie z art. 132 rozporządzenia 2018/10461*, przepisami ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. 

_____________________________________
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012.  

VI. Rodzaje przetwarzanych danych 
Instytucja Odpowiedzialna przetwarza następujące kategorie danych osobowych dla następujących kategorii osób: 
1)  dane użytkowników systemu teleinformatycznego (imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
2)  dane osób fizycznych reprezentujących podmiot wnioskujący o objęcie wsparciem z planu rozwojowego (imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
3)  dane uczestników komisji przetargowych powołanych w ramach realizowanego projektu (imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
4)  dane oferentów, wykonawców i podwykonawców realizujących umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz  świadczących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych , w tym dane osób (w szczególności pracowników), które zostały przez nich zaangażowane w przygotowanie oferty lub włączone w wykonanie umowy albo wystawiły im referencje dla potrzeb ubiegania się o zawarcie umowy (imię, nazwisko, PESEL, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
5)  dane uczestników grup roboczych oraz szkoleń, konkursów, konferencji i innych wydarzeń o charakterze  szkoleniowym,  informacyjnym czy promocyjnym dotyczących realizacji projektu w ramach inwestycji A3.1.1. ramach planu rozwojowego (imię, nazwisko, PESEL, wiek, płeć, status na rynku pracy, stanowisko służbowe, nazwa pracodawcy, adres siedziby pracodawcy, numer telefonu, adres e-mail, wizerunek), 
6)  dane obywateli przekazujących zgłoszenie związane z realizacją projektu za pomocą dedykowanych narzędzi (imię i nazwisko, adres email, numer telefonu). 

VII. Dostęp do danych osobowych Dane osobowe mogą być powierzane lub udostępniane: 
a. Podmiotom świadczącym na rzecz Instytucji Odpowiedzialnej usługi związane z obsługą i rozwojem systemów teleinformatycznych oraz zapewnieniem łączności, w szczególności dostawcy rozwiązań IT i operatorzy telekomunikacyjni,   
b. Organom administracji publicznej (na podstawie przepisów prawa), 
c. Organom Unii Europejskiej (na podstawie przepisów prawa), 
d. Podmiotom, którym Instytucja Odpowiedzialna powierzyła wykonywanie zadań w ramach planu rozwojowego.

VIII. Prawa osób, których  dane dotyczą 
1. prawo dostępu do danych osobowych oraz otrzymania ich kopii - art. 15 RODO; 
2. prawo do sprostowania danych osobowych - art. 16 RODO; 
3. prawo żądania ograniczenia przetwarzania - jeżeli spełnione są przesłanki określone w art. 18 RODO; 
4. prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych - art. 21 RODO; 
5. prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych - art. 77 RODO. 

IX. Źródło pochodzenia danych osobowych 
Instytucja Odpowiedzialna otrzymała dane osobowe od Jednostki Wspierającej. 

X. Zautomatyzowane podejmowanie  decyzji 
Dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu. 

XI. Przekazywanie danych do państwa trzeciego. 
Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej innej niż Unia Europejska.

3. Klauzula informacyjna Jednostki Wspierającej  

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowychprzez Jednostkę Wspierającą  

I. Administrator danych 
Administratorem danych jest Jednostka Wspierająca. Z Jednostką Wspierającą można skontaktować się pod adresem jego siedziby: Al. Jerozolimskie 142a, 02-305 Warszawa. 

II. Inspektor Ochrony Danych 
Administrator powołał Inspektora Danych Osobowych, z którym można kontaktować się w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych pod adresem  siedziby  Jednostki wspierającej, oraz na adres skrzynki elektronicznej iod@frse.org.pl . 

III. Cel przetwarzania danych 
Jednostka wspierająca zbiera i przetwarza dane osobowe w celu realizacji Umowy z dnia 14.09.2022 r. zawartej w ramach realizacji planu rozwojowego. Ponadto dane osobowe będą przetwarzane w celach archiwizacyjnych zgodnie z przepisami o archiwach państwowych oraz zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. 

IV. Podstawa prawna przetwarzania 
Jednostka wspierająca przetwarza dane osobowe na podstawie art. 14lzj w związku z art. 14lzm ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057, z późn. zm.) w związku z art. 6 ust. 1 lit. c RODO (przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze). Jednostka wspierająca przetwarza również dane osobowe na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach w związku z 6 ust. 1 lit. e RODO (ze względu na niezbędność przetwarzania tych danych do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi). 

V. Okres przechowywania danych 
Jednostka wspierająca będzie przetwarzała dane osobowe przez okres realizacji Umowy, oraz 3 lub 5 lat po realizacji Porozumienia zgodnie z art. 132 rozporządzenia 2018/10461, przepisami ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.   1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012. 

VI. Rodzaje przetwarzanych danych 
Jednostka wspierająca przetwarza następujące kategorie danych osobowych dla następujących kategorii osób:  
1)  dane użytkowników systemu teleinformatycznego (imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
2)  dane osób fizycznych reprezentujących podmiot wnioskujący o objęcie wsparciem z planu rozwojowego (imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
3)  dane uczestników komisji przetargowych powołanych w ramach realizowanego projektu (imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
4)  dane oferentów, wykonawców i podwykonawców realizujących umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz  świadczących usługi na podstawie umów cywilnoprawnych, w tym dane osób (w szczególności pracowników), które zostały przez nich zaangażowane w przygotowanie oferty lub włączone w wykonanie umowy albo wystawiły im referencje dla potrzeb ubiegania się o zawarcie umowy (imię, nazwisko, PESEL, stanowisko służbowe, nazwa podmiotu, adres siedziby podmiotu, numer telefonu, adres e-mail), 
5)  dane uczestników grup roboczych oraz szkoleń, konkursów, konferencji i innych wydarzeń
o charakterze szkoleniowym,  informacyjnym czy promocyjnym dotyczących realizacji projektu
w ramach inwestycji A3.1.1. ramach planu rozwojowego (imię, nazwisko, PESEL, wiek, płeć, status na rynku pracy, stanowisko służbowe, nazwa pracodawcy, adres siedziby pracodawcy, numer telefonu, adres e-mail, wizerunek), 
6)  dane obywateli przekazujących zgłoszenie związane z realizacją projektu za pomocą dedykowanych narzędzi (imię i nazwisko, adres email, numer telefonu). 

VII. Dostęp do danych osobowych 
Dane osobowe mogą być powierzane lub udostępniane: 
Podmiotom świadczącym na rzecz Jednostki wspierającej usługi związane z obsługą i rozwojem systemów teleinformatycznych oraz zapewnieniem łączności, w szczególności dostawcy rozwiązań IT i operatorzy telekomunikacyjni, 
Organom administracji publicznej (na podstawie przepisów prawa), 
Organom Unii Europejskiej (na podstawie przepisów prawa), 
Podmiotom, którym Jednostka Wspierająca powierzyła wykonywanie zadań w ramach planu rozwojowego. 

VIII. Prawa osób, których dane dotyczą 
1)  prawo dostępu do danych osobowych oraz otrzymania ich kopii – art. 15 RODO; 
2)  prawo do sprostowania danych osobowych – art. 16 RODO; 
3)  prawo  żądania  ograniczenia przetwarzania - jeżeli spełnione są przesłanki określone w art. 18 RODO; 
4)  prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych - art. 21 RODO; 
5)  prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych – art. 77 RODO. 

IX. Źródło pochodzenia danych osobowych 
Jednostka Wspierająca otrzymała dane osobowe od Ostatecznego odbiorcy wsparcia. 

X. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji 
Dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu. 

XI. Przekazywanie danych do państwa trzeciego. 
Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej innej niż Unia Europejska.

polityka prywatności strony internetowej

Polityka prywatności strony internetowej projektu pt. „Umiejętności tworzą możliwości” realizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze w ramach inwestycji A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie” 
Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO)  

Cel istnienia strony internetowej  
Strona internetowa projektu pt. „Umiejętności tworzą możliwości”. realizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze (wspólnie z partnerami: Uniwersytetem Zielonogórskim i Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli) w ramach inwestycji A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. dostarcza informacji o wydarzeniach (m.in. spotkaniach, szkoleniach, konferencjach, konkursach branżowych) realizowanych w ramach tego przedsięwzięcia i ich długofalowych rezultatach, umożliwia publikowanie szczegółowych wskazówek dla osób zainteresowanych udziałem w działaniach projektowych i nawiązaniem współpracy z naszą jednostką oraz służy promowaniu idei uczenia się przez całe życie (lifelong learning).   

Cel przygotowania polityki prywatności    
Celem przygotowania polityki prywatności jest dążenie do zapewnienia poszanowania prywatności użytkowników strony internetowej w rozumieniu przepisów o ochronie danych osobowych (w szczególności Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej: „RODO”.   

Tożsamość administratora  
Administratorem strony internetowej, którą Państwo odwiedzają oraz danych (w tym danych osobowych), które są pozyskiwane i gromadzone w związku z jej przeglądaniem przez Państwa naszej strony www, jest Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 15 w Zielonej Górze. Z administratorem można się kontaktować pocztą tradycyjną na adres urzędu (ul. Wyspiańskiego 15, 65-036 Zielona Góra), telefonicznie pod nr /68/ 456 56 10 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej: wup@wup.zgora.pl.    

Rodzaje informacji dotyczących użytkowników strony internetowej, które są przetwarzane.  
Przeglądając naszą stronę internetową pewne informacje techniczne są w sposób automatyczny ujawniane przez komputer użytkownika i są rejestrowane przez administratora. Do tych danych należą w szczególności: imię, nazwisko, nazwa organizacji, którą reprezentuje uczestnik wydarzenia projektowego, nr telefonu, adres e-mail (w przypadku korzystania przez uczestnika z formularza rejestracyjnego na wydarzenia projektowe umieszczonego na stronie www), adres IP komputera, dane zawarte w plikach cookies, rodzaj przeglądarki internetowej, dane dotyczące sesji internetowej, dane dotyczące wykorzystywanego urządzenia (komputer, smartfon), aktywności na stronie www, dane
o lokalizacji. Wskazane powyżej rodzaje danych samodzielnie nie umożliwiają identyfikacji tożsamości osoby fizycznej odwiedzającej stronę internetową, jednakże w powiązaniu z innymi informacjami o użytkowniku mogą stanowić dane osobowe, które podlegają ochronie w rozumieniu RODO.   
   
Podstawy prawne przetwarzania danych osobowych  
1)  art. 6 ust. 1 lit. a) RODO („zgoda osoby, której dane dotyczą”) – w przypadku wyrażenia zgody na pliki cookies. 
2)  art. 6 ust. 1 lit. c) RODO („przetwarzanie jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze”) – w celu realizacji usługi strony www stosownie do przepisów
o świadczeniu usług drogą elektroniczną. 
3)  art. 6 ust. 1 lit. f) RODO („prawnie uzasadniony interes administratora”) – ułatwienie korzystania
ze strony www, poprawa jakości świadczonych usług oraz funkcjonalności strony internetowej.    

Cel przetwarzania danych osobowych  
Dane są przetwarzane wyłącznie w celu zapewnienia wysokiej jakości usługi strony internetowej oraz bieżącego poprawiania jej funkcjonalności dla zapewnienia łatwości korzystania z jej możliwości.    

Okres przechowywania danych osobowych  
Podejmujemy racjonalne środki, aby przetwarzanie danych do celów wskazanych w polityce prywatności odbywało się przez możliwie najkrótszy czas. Zgodnie z „zasadą ograniczenia przechowywania”, o której mowa w art. 5 ust. 1 lit. e) RODO dane są przechowywane przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do zrealizowania celów, dla których dane zostały zebrane.    

Informacja o odbiorcach danych osobowych  
Administrator ujawnia dane użytkowników podmiotom przetwarzającym na mocy zawartych umów powierzenia przetwarzania danych osobowych w celu realizacji usług na rzecz administratora (np. hostingu i obsługi strony www, świadczenia usług IT, obsługi poczty elektronicznej). W uzasadnionych przypadkach wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa możemy udostępnić zebrane dane uprawnionym podmiotom, np. na wezwanie sądu, prokuratury lub innego uprawnionego organu administracji państwowej. Jeżeli jest to konieczne do ochrony żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą lub innej osoby fizycznej, możemy również udzielić dostępu do tych informacji w sytuacjach krytycznych, np. gdy istnieje zagrożenie zdrowia i życia osoby, której dane dotyczą.   

Informacja o przekazywaniu danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej  Administrator nie przewiduje przekazywania danych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.   

Prawa przysługujące osobom, których dane dotyczą  
W związku z przetwarzaniem danych, na mocy RODO, przysługują określone uprawnienia: 
1)  prawo do informacji o przetwarzaniu danych – administrator informuje osobę, której dane dotyczą o celach i podstawach prawnych przetwarzania, zakresie pozyskanych danych osobowych, podmiotach, którym są ujawniane i planowanym terminie usunięcia danych osobowych. 
2)  prawo do uzyskania kopii danych – administrator przekazuje osobie zgłaszającej żądanie kopię danych osobowych, które jej dotyczą. 
3)  prawo do sprostowania (poprawienia) danych – administrator na żądanie podmiotu danych (osoby, której dane dotyczą) ma obowiązek skorygować dane, które są niepoprawne oraz uzupełnić braki. 
4)  prawo do usunięcia danych – w przypadkach określonych w art. 17 RODO administrator na żądanie podmiotu danych usuwa albo anonimizuje dane osobowe, których przetwarzanie jest zbędne z punktu widzenia celów, dla których zostały zebrane. 
5)  prawo do ograniczenia przetwarzania danych – administrator na żądanie podmiotu danych zaprzestaje wykonywania operacji na danych osobowych, zgodnie z wymogami art. 18 RODO. 
6)  prawo do przenoszenia danych – w przypadkach określonych w art. 20 RODO administrator przekazuje na żądanie podmiotu danych w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego dane osobowe jej dotyczące, które dostarczyła administratorowi lub ma prawo przesłać te dane osobowe innemu administratorowi. 
7)  prawo sprzeciwu (w tym w celach marketingowych) – osoba, której dane osobowe są przetwarzane może w każdym momencie sprzeciwić się przetwarzaniu danych osobowych, które odbywa się na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. 
8)  prawo wycofania zgody – w każdym momencie i bez podawania przyczyny podmiot danych może wycofać udzieloną uprzednio zgodę na przetwarzanie. Cofnięcie zgody spowoduje zaprzestanie przetwarzania przez administratora danych osobowych w celu, w którym zgoda ta została wyrażona.  Aby skorzystać z wyżej wymienionych praw, osoba, której dane dotyczą, powinna zapoznać się z „Procedurą realizacji praw osób, których dane dotyczą, wskazanych w art. art. 15 – 21 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)”, umieszczoną w Biuletynie Informacji Publicznej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze” pod adresem strony: https://wupzielonagora.bip.gov.pl/realizacja-praw-osob-ktorych-dane-osobowe-dotycza/realizacja-praw-osob-ktorych-dane-osobowe-dotycza.htma następnie skontaktować się z administratorem, wykorzystując podane przez niego dane kontaktowe.    

Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego    
W przypadkach, kiedy przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy RODO osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego (Urzędu Ochrony Danych Osobowych).     

Zautomatyzowane podejmowanie decyzji  
Administrator nie poddaje zebranych danych zautomatyzowanym procesom decyzyjnym, w tym
w formie profilowania.   

Inne aspekty przetwarzania danych (w tym dotyczące praw autorskich) 
Zawartość prowadzonej strony internetowej (treść artykułów i innych tekstów, grafiki, zdjęcia oraz wszelkie inne informacje podane w dowolnej formie) jest chroniona na podstawie przepisów z Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Kopiowanie zawartości strony dla własnych potrzeb bez zgody administratora jest zabronione; zezwalamy na linkowanie treści artykułów. Dokładamy staranności, aby publikowane informacje były rzetelne, aktualne i pomocne. Nie ponosimy odpowiedzialności za następstwa działań osób postronnych wykorzystujących zawartość naszej strony internetowej do celów niezgodnych z prawem, godzących w dobre imię innych osób czy uznawanych powszechnie za obraźliwe lub nieetyczne.    

Odnośniki do innych stron 
Strona www zawiera odnośniki do innych stron internetowych. Nie ponosimy odpowiedzialności za zasady zachowania prywatności obowiązujące na tych stronach. Sugerujemy, aby po przejściu na inne strony, zapoznać się z polityką prywatności tam zawartą. Niniejsza polityka prywatności dotyczy tylko serwisu internetowego projektu pt. „Umiejętności tworzą możliwości”.    

Zasady wprowadzania zmian do polityki prywatności    
Polityka prywatności może być zmieniana lub uzupełniana zgodnie z bieżącymi potrzebami administratora oraz w terminie i w zakresie będącym przedmiotem jego swobodnego uznania. Zmiany polityki prywatności mają na celu zapewnienie użytkownikom rzetelnej informacji o wszelkich uwarunkowaniach przetwarzania ich danych. Polityka prywatności wchodzi w życie z dniem jej opublikowania na stronie internetowej.

polityka plików cookie

Polityka plików cookies (strona internetowa projektu pt. „Umiejętności tworzą możliwości” realizowanego przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze w ramach inwestycji A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności)    

Tożsamość administratora    
Podmiotem, który zamieszcza informacje w urządzeniu końcowym użytkownika (np. komputer, tablet, smartfon) w formie plików cookies (tzw. „ciasteczek”) i jednocześnie uzyskuje do nich dostęp jest Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 15 w Zielonej Górze.
Z administratorem można się kontaktować pocztą tradycyjną na adres urzędu (ul. Wyspiańskiego 15, 65-036 Zielona Góra), telefonicznie pod nr /68/ 456 56 10 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej: wup@wup.zgora.pl. Zbierane i wykorzystywane informacje o użytkownikach ograniczamy do niezbędnego minimum, które pozwala zapewniać usługi na odpowiednim poziomie.    

Podstawy prawne    
Przy stosowaniu plików cookie należy brać pod uwagę dwa akty prawne: 
1)  Ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (j.t. Dz.U. z 2024 r., poz. 34) – w szczególności art. 173 ustawy implementujący art. 5 ust. 3 Dyrektywy 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącej przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej). 
2)  Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) – RODO.    

Rodzaje wykorzystywanych plików cookies     
Na stronie internetowej stosujemy pliki cookies, które zawierają informacje pozwalające usprawnić działanie strony www oraz analizować ruch w serwisie internetowym. Pliki cookies wykorzystujemy w celu: zbierania anonimowych statystyk (dzięki którym możemy analizować preferencje użytkowników i modyfikować funkcjonalności strony w taki sposób, aby była bardziej przejrzysta dla użytkowników), zapewnienia prawidłowego funkcjonowania strony internetowej oraz optymalizacji szaty graficznej strony (w tym dostosowania strony do wymagań różnych urządzeń).    

Czym są pliki cookies?  
Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) są to dane informatyczne – małe pliki tekstowe zapisywane na komputerze użytkownika lub innym urządzeniu mobilnym (smartfon, tablet) w czasie korzystania z serwisów internetowych. Pliki te służą do korzystania z różnych funkcji umieszczonych na stronie internetowej lub stanowią sygnał,  że użytkownik przeglądał określone treści ze strony www. Pliki cookies zbierają m.in. takie dane jak: nazwę strony internetowej, z której pochodzą, „długość życia ciasteczka” czyli czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym użytkownika oraz unikalny numer, który został wygenerowany w celu identyfikacji przeglądarki internetowej, z której korzysta użytkownik, aby połączyć się ze stroną internetową. W plikach cookies często przechowuje się informacje, które są konieczne do prawidłowego działania strony internetowej. Więcej szczegółów na temat plików cookies można uzyskać na stronie internetowej: www.wszystkoociasteczkach.pl lub w menu przeglądarki internetowej w części „Pomoc”.    

Rodzaje wykorzystywanych plików cookies  
Na naszej stronie www wykorzystujemy „stałe” i „sesyjne” pliki cookies: „stałe” – istnieją na urządzeniu użytkownika tak długo, na jak długo została zaprogramowana ich aktywność lub do czasu ich ręcznego usunięcia (umożliwiają identyfikację nowych i powracających użytkowników strony). „sesyjne” – to pliki tymczasowe gromadzone w pamięci przeglądarki, które pozostają na urządzeniu użytkownika do chwili opuszczenia przeglądanej strony. Pliki cookies nie łączą się z innymi informacjami o użytkowniku, w szczególności z danymi osobowymi, umożliwiającymi identyfikację jego tożsamości.   

Zmiana ustawień plików cookies  
Jeżeli użytkownik nie wyraża zgody na korzystanie przez administratora z plików cookies albo zamierza ograniczyć zakres korzystania z plików cookies, może w każdym czasie zmodyfikować ustawienia swojej przeglądarki. Należy jednak mieć na względzie, że ograniczenie lub wyłącznie plików cookies może mieć wpływ na niektóre funkcjonalności strony internetowej lub spowodować jej nieprawidłowe działanie. Więcej informacji na temat opcji zmian ustawień plików cookies można uzyskać w menu przeglądarki w części „Pomoc”. Dalsze informacje o działaniu plików cookies w przeglądarkach internetowych można pobrać ze stron internetowych: 

Przeglądarka Firefoxhttps://support.mozilla.org/pl/kb/usuwanie-ciasteczek-i-danych-stron-firefox?redirectslug=usuwanie-ciasteczek&redirectlocale=pl

Przeglądarka Chrome
https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=pl

Przeglądarka Microsoft Edgehttps://support.microsoft.com/pl-pl/windows/zarz%C4%85dzanie-plikami-cookie-w-przegl%C4%85darce-microsoft-edge-wy%C5%9Bwietlanie-zezwalanie-blokowanie-usuwanie-i-u%C5%BCywanie-168dab11-0753-043d-7c16-ede5947fc64d#ie=ie-11

Przeglądarka Safari
https://support.apple.com/pl-pl/guide/safari/sfri11471/mac

Przeglądarka Opera
https://help.opera.com/pl/latest/web-preferences/     

Informacje o działaniu plików cookies w urządzeniach mobilnych (np. smartfonach) można pozyskać: 

Android
https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=pl 

Safari na iPhonie, iPadzie lub iPodzie touch
https://support.apple.com/pl-pl/105082 

Windows Phone: https://support.microsoft.com/pl-pl/windows/windows-phone-7-3ebc303c-59c0-d367-3995-f258b184fabb 

Blackberry: 
https://www.blackberry.com/us/en/legal/cookies

cyberbezpieczeństwo

Realizując obowiązek wynikający z art. 22 ust. 1 pkt 4) Ustawy z dnia z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (j.t. Dz.U. z 2023 r., poz. 913 z późn. zm.) przekazujemy Państwu informacje pozwalające na zrozumienie zagrożeń cyberbezpieczeństwa oraz wskazówki dotyczące sposobów zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami.

Cyberbezpieczeństwo (w rozumieniu ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa) to odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy.

Wszelkie zdarzenia mające lub mogące mieć niekorzystny wpływ na zachowanie atrybutów cyberbezpieczeństwa (poufność, integralność, dostępność i autentyczność) nazywane są incydentami.

Najczęściej występujące zagrożenia oraz sposoby ochrony przed nimi: 

Pishing - to jeden z najpopularniejszych typów ataków opartych o wiadomości e-mail lub SMS. Phishing opiera się na mechanizmach inżynierii społecznej, czyli technice polegającej na tym, że przestępcy internetowi próbują Cię oszukać i spowodować, abyś podjął działanie zgodnie z ich zamierzeniami. Cyberprzestępcy podszywając się m.in. pod firmy kurierskie, urzędy administracji publicznej, operatorów telekomunikacyjnych czy nawet naszych znajomych, starają się wyłudzić dane do logowania np. do kont bankowych lub używanych przez nas kont społecznościowych czy systemów informatycznych. Wiadomości phishingowe są tak przygotowywane, aby wyglądały na autentyczne, ale w rzeczywistości są fałszywe. Mogą próbować skłonić Cię do ujawnienia poufnych informacji, zawierać link do strony internetowej rozprzestrzeniającej szkodliwe oprogramowanie (często przestępcy używają podobnych do autentycznych nazw witryn) lub mieć zainfekowany załącznik.  

Jak unikać zagrożeń? 
Dokładnie weryfikuj adres witryny, zanim się na niej zalogujesz. Nie wpisuj swojego loginu i hasła na podejrzanych stronach internetowych. Nie podawaj danych do logowania do bankowości elektronicznej i mediów społecznościowych, zanim nie uzyskasz pewności, że znajdujesz się na właściwej stronie internetowej. Nie otwieraj linków i załączników dodanych do wiadomości e-mail lub SMS pochodzących z nieznanych adresów poczty elektronicznej lub numerów telefonów. 

Vishing (voice phishing) - rodzaj phishingu, czyli oszustwo z wykorzystaniem połączeń telefonicznych. Przestępcy podszywają się pod przedstawicieli banku lub innej firmy, policję, a nawet rodzinę i znajomych w celu wyłudzenia danych osobowych, loginów i haseł, danych kart kredytowych. 

Jak unikać zagrożeń? 
Nie podejmuj żadnych pochopnych decyzji i nie działaj pod wpływem emocji, rozłącz się i zweryfikuj rozmówcę, wybierz na klawiaturze numer instytucji, od której dostaliśmy wiadomość i zadzwoń, ewentualnie odwiedź jej oddział, zwracaj uwagę na wszelkie nieścisłości i niejasności w komunikatach lub pytania, które wydają się podejrzane, zawierają błędy językowe, nie podawaj nikomu wrażliwych danych, loginów czy haseł lub kodów autoryzacyjnych. 

Ransomware (ang. ransom - okup, ang. software - oprogramowanie) - to program należący do rodziny szkodliwego oprogramowania. Powoduje blokadę lub zaszyfrowanie plików znajdujących się na urządzeniu. 

Jak unikać zagrożeń? 
Regularnie wykonuj kopię zapasową danych przechowywanych na komputerze, zabezpiecz swoje urządzenia programami antywirusowymi, regularnie aktualizuj oprogramowanie – część ataków wykorzystuje istniejące luki w oprogramowaniu, zachowaj czujność podczas korzystania z Internetu – nie pobieraj załączników z nieznanych adresów e-maili, nie klikaj w podejrzane linki ani nie instaluj oprogramowania z niepewnego źródła, ostrożnie korzystaj z publicznych sieci Wi-Fi. 

Malware - to szkodliwe lub złośliwe oprogramowanie (ang. malware – kompilacja słów malicious „złowrogi, złośliwy” i software „oprogramowanie”). Jest to ogół programów mających szkodliwe działanie w stosunku do systemu komputerowego lub jego użytkownika.  

Jak unikać zagrożeń? 
Nie otwieraj podejrzanych wiadomości oraz załączników, ponieważ w przypadku instalacji złośliwego oprogramowania na Twoim urządzeniu, hakerzy mogą przejąć dostęp np. do konta w Twoim banku, zablokować wszystkie pliki znajdujące się w komputerze uniemożliwiając ich otwarcie. 

Adware - to wirus, który należy do najczęściej wykrywanych przez programy antywirusowe. Adware jest jednym z rodzajów złośliwego oprogramowania malware, które niezależnie od zgody odbiorcy utrudniają mu używanie komputera poprzez wyświetlanie nachalnych i niechcianych reklam.

Jak unikać zagrożeń? 
Nie instaluj darmowego oprogramowania, czytaj dokładnie regulamin przed zainstalowaniem oprogramowania, uważaj na fałszywe linki wyświetlające się na stronach, które odwiedzasz, a które po kliknięciu mogą przekierowywać do ściągnięcia oprogramowania adware, zainstaluj program blokujący pojawiające się reklamy typu AdBlock, zainstaluj program antywirusowy. 

Worms - robak komputerowy, czyli typ złośliwego oprogramowania (malware), który potrafi samodzielnie replikować się w systemie komputerowym bez konieczności zarażania konkretnych plików. Robaki komputerowe działają, rozprzestrzeniając się w sieciach komputerowych. Po wejściu do systemu, robak może wykonywać różne działania, takie jak uszkadzanie plików systemowych, kradzież danych czy przekształcanie zainfekowanego komputera, który może być następnie wykorzystany do ataków na inne systemy. 

Jak unikać zagrożeń? 
Najskuteczniejszą metodą ochrony przed robakami komputerowymi jest zainstalowanie programu antywirusowego, którego zadaniem jest skanowanie systemu w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania i blokowanie wszelkich prób infekcji. 

Keylogger (zwany również rejestratorem klawiszy) - to rodzaj oprogramowania szkodliwego, które służy do wyłudzania haseł i innych danych. 

Jak unikać zagrożeń? 
Najskuteczniejszą metodą ochrony przed robakami komputerowymi jest zainstalowanie programu antywirusowego, którego zadaniem jest skanowanie systemu w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania i blokowanie wszelkich prób infekcji. 

Dobre praktyki: 
Zasada ograniczonego zaufania - zwiększona ostrożność pozwala zmniejszyć ryzyko zainfekowania komputera lub utraty danych. 

Należy aktualizować programy ochrony antywirusowej 

– Należy pamiętać o zainstalowaniu i aktualizowaniu programu ochrony przed złośliwym oprogramowaniem. 

Należy korzystać wyłącznie z legalnego oprogramowania. 

Nie należy korzystać z sieci publicznych, logując się do serwisów bankowych czy poczty elektronicznej.  

Nie należy otwierać podejrzanych e-maili oraz załączników oraz zwracać szczególną uwagę na załączniki posiadające kilka rozszerzeń plików jednocześnie np. faktura.pdf.zip, dokument.jar.doc.  

Nie należy korzystać ze stron, które nie mają ważnego certyfikatu (np. brak protokołu https) chyba, że użytkownik ma pewność, że strona taka jest bezpieczna.  

Nie należy pozostawiać swoich danych osobowych w niesprawdzonych serwisach oraz zawsze czytać dokładnie regulaminy i polityki. 

Nie należy wysyłać e-mailem poufnych danych bez ich szyfrowania. 

Należy pamiętać, że szpital, bank czy urząd nie wysyła e-maili do swoich pacjentów/klientów/ interesantów z prośbą o podanie hasła lub loginu do jakichkolwiek systemów w celu ich weryfikacji.  

Aplikacje i programy należy pobierać wyłącznie z oficjalnych źródeł, np. strony producenta oprogramowania.   

Należy włączyć ustawienia blokady ekranu urządzenia po okresie bezczynności. 

Nie należy udostępniać nikomu swojego loginu i hasła do systemu, poczty elektronicznej itp.  

Należy unikać stosowania haseł, które można łatwo powiązać z użytkownikiem, nie należy zapisywać haseł na kartkach, w notatniku, dobrą praktyką jest stosowanie różnych haseł w różnych systemach.       


Źródła informacji o cyberbezpieczeństwie:  
https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/aktualnosci 
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/cyberbezpieczenstwo
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/krajowy-system-cyberbezpieczenstwa-   https://www.nask.pl/pl/dzialalnosc/cyberbezpieczenstwo/3284,Cyberbezpieczenstwo.html https://tpcoe.gov.pl/cpt/materialy/1841,Cyberbezpieczenstwo.html https://cbzc.policja.gov.pl/ https://ezdrowie.gov.pl/portal/home/wytyczne-i-rekomendacje-cez/plan-dzialania-w-zakresie-cyberbezpieczenstwa-w-ochronie-zdrowia