Ułatwienia dostępu
Umiejętności tworzą możliwości
Łączymy edukację, rynek pracy, biznes
REGULAMIN
FUNKCJONOWANIA WOJEWÓDZKIEGO
ZESPOŁU KOORDYNACJI
Postanowienia
ogólne
§ 1Definicje
Mechanizm
współpracy i koordynacji - to dokument przyjęty przez Zarząd
Województwa Lubuskiego Uchwałą nr 277/3802/22 z 26 lipca 2022 r. pod nazwą
„Mechanizm współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe
życie dla województwa lubuskiego”, opracowany w ramach współpracy
Ministerstwa Edukacji i Nauki z przedstawicielami Województwa Lubuskiego.
Dokument ten stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Regulaminu.
Projekt
„Umiejętności tworzą możliwości” – to przedsięwzięcie
realizowane w ramach inwestycji A3.1.1 Krajowego Planu Odbudowy i
Zwiększania Odporności pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania
regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz
uczenia się całe życie, w tym uczenia się dorosłych” realizowanego przez
Województwo Lubuskie / Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze we
współpracy z partnerami.
Biuro
Koordynacji – biuro obsługujące działanie Wojewódzkiego
Zespołu Koordynacji, które tworzy zespół pracowników Wojewódzkiego Urzędu Pracy
w Zielonej Górze, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 15, 65-036
Zielona Góra. Podstawową formą komunikowania się z Biurem Koordynacji jest
droga elektroniczna – adres e-mail: ZSU2030@wup.zgora.pl oraz telefoniczna pod nr 68 456 56 03,
68 456 56 33.
§ 2
1. Wojewódzki
Zespół Koordynacji, zwany dalej WZK został powołany Uchwałą nr 292/4025/22
Zarządu Województwa Lubuskiego z dnia 18 października 2022 roku, zwaną dalej
„Uchwałą”.
2. Niniejszy
Regulamin określa cel, zadania oraz zasady funkcjonowania WZK, jako ciała opiniotwórczo-doradczego
wobec Zarządu Województwa Lubuskiego w zakresie działań zorientowanych na
wsparcie kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez
całe życie, w tym uczenia się dorosłych, jeszcze lepsze dopasowanie kształcenia
do rynku pracy oraz upowszechniania uczenia się przez całe życie.
Cel i zadania WZK
§ 3
1. Głównym
celem WZK jest:
a) wpieranie
wdrażania, koordynacji i monitorowania Zintegrowanej Strategii Umiejętności
2030, zwanej dalej „ZSU2030” w województwie lubuskim,
b) skoordynowanie
w województwie lubuskim działań różnych podmiotów działających na rzecz
rozwijania umiejętności,
c) wyrażanie
opinii i wydawanie rekomendacji dotyczących istotnych dla województwa lubuskiego
rozwiązań oraz przedsięwzięć realizowanych w obszarze polityki uczenia się
przez całe życie,
d) podejmowanie
działań mających na celu opracowanie zoperacjonalizowanego programu
wdrożeniowego Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 na poziomie
regionalnym.
2. WZK
wraz z Biurem Koordynacji wdrażają Mechanizm
współpracy i koordynacji.
§ 4
1. Pełnienie
przez WZK funkcji opiniotwórczo – doradczej dla Zarządu Województwa Lubuskiego
następuje w szczególności poprzez:
a) systematyczny przegląd inicjatyw i przedsięwzięć
realizowanych w województwie lubuskim w obszarze polityki uczenia się
przez całe życie,
b) analizowanie kwestii wpływających na politykę
uczenia się przez całe życie i poszukiwanie korzystnych rozwiązań,
c) wspieranie działań służących efektywnemu
wydatkowaniu w województwie lubuskim środków przeznaczonych na uczenie się
przez całe życie,
d) przedstawianie Zarządowi Województwa
Lubuskiego i innym instytucjom rekomendacji i opinii dotyczących inicjatyw i
przedsięwzięć realizowanych w województwie lubuskim w obszarze polityki
uczenia się przez całe życie.
2. Zadania WZK obejmują w szczególności:
a) wspieranie polityki edukacyjnej regionu na
potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu i uczenia się przez całe
życie,
b) koordynację działań w zakresie doradztwa zawodowego w regionach dla
uczniów, studentów oraz osób dorosłych,
c) promocję kształcenia zawodowego oraz idei uczenia się przez całe życie,
d) opracowanie zoperacjonalizowanego programu wdrażania ZSU
2030 dla województwa lubuskiego.
3. Realizacja zadań WZK odbywa się m.in. poprzez:
a) aktywne uczestnictwo w posiedzeniach WZK,
b) przedstawianie stanowisk i opinii środowisk
reprezentowanych przez członków WZK,
c) analizowanie opracowań / raportów / statystyk
odnoszących się do rozpatrywanych kwestii,
d) wnioskowanie o
przygotowywanie informacji /
zestawień / danych związanych z zagadnieniami
rozpatrywanymi przez WZK,
e) wnioskowanie o udział
w posiedzeniach WZK osób
właściwych ze względu na rozpatrywane kwestie, w tym ekspertów,
doradców, praktyków właściwych merytorycznie dla danego tematu,
f) wnioskowanie o
zlecanie dodatkowych opracowań, badań, ekspertyz w zakresie poruszanych
kwestii oraz analizowanie uzyskanych wyników,
g) powoływanie
roboczych grup tematycznych, w odniesieniu do rozpatrywanych przez WZK
kwestii
szczególnych i aktywny udział w pracach tych grup,
h) proponowanie
rozwiązań usprawniających wdrażanie Mechanizmu
współpracy i koordynacji w województwie oraz wypracowanie rekomendacji w tym zakresie,
i) uczestniczenie w wyjazdach studyjnych służących
wymianie informacji i implementacji sprawdzonych rozwiązań w regionie i
poza nim,
j) konsultowanie działań w ramach projektu
„Umiejętności tworzą możliwości” z Biurem Koordynacji, wpływanie na jego
przebieg oraz rozpowszechnianie projektu
w reprezentowanych środowiskach.
4. Realizację zadań WZK wspiera Biuro Koordynacji,
do którego zadań należy w szczególności:
a) obsługa organizacyjna, biurowa i
administracyjna WZK oraz roboczych grup tematycznych,
b) prowadzenie dokumentacji z posiedzeń, w tym
sporządzanie protokołów,
c) przygotowywanie dla WZK niezbędnych
danych merytorycznych, zestawień, opracowań, analiz,
d) powoływanie ekspertów, doradców i praktyków
właściwych merytorycznie dla danego tematu,
e) wykonywanie lub zlecanie dodatkowych opracowań
/ raportów / analiz w zakresie poruszanych obszarów,
f) opracowywanie
propozycji rozwiązań dla kwestii zgłaszanych przez członków WZK, w tym
projektów uchwał dotyczących
rekomendacji, i innych niezbędnych do realizacji zadań WZK,
g) integracja
interesariuszy z obszaru kształcenia zawodowego i uczenia się przez całe życie
w województwie lubuskim,
h) promocja
kształcenia zawodowego oraz idei uczenia się przez całe życie, w tym
organizacja konferencji, kampanii społecznych, targów edukacyjnych, warsztatów
szkoleniowych, seminariów, konkursów branżowych i innych wydarzeń
o charakterze informacyjno – promocyjnym i upowszechniającym,
i) organizacja wizyt studyjnych,
j) czynności
związane z realizacją działań w ramach projektu „Umiejętności tworzą
możliwości”, w tym działań partnerów.
Sposób powoływania i skład WZK
§ 5
1. Grupę
podmiotów wchodzących w skład WZK określa Uchwała. W skład WZK wchodzą przedstawiciele
kluczowych na rzecz rozwijania umiejętności w województwie lubuskim instytucji
i podmiotów, tj. oświaty, gospodarki i rynku pracy, zarządzania
strategicznego, funduszy europejskich oraz dialogu społecznego. Lista podmiotów
wchodzących w skład WZK stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
2. Skład
WZK może zostać rozszerzony o nowe organizacje / podmioty / instytucje. W tym
celu zainteresowany podmiot składa pismo do Biura Koordynacji wraz
z uzasadnieniem, zawierającym co najmniej:
a) nazwę
i adres instytucji,
b) imię i
nazwisko kandydata na członka WZK i jego zastępcy,
c) uzasadnienie
włączenia do WZK z opisem prowadzonej działalności,
d) adres
email do korespondencji.
3. Na
podstawie złożonego wniosku, po zasięgnięciu opinii członków WZK, rekomendacja o
przyjęciu nowego członka będzie przedkładana do zatwierdzenia przez Zarząd
Województwa Lubuskiego. Informację o wyniku rozpatrzenia zgłoszenia nowy
podmiot otrzyma za pośrednictwem Biura Koordynacji. W przypadku negatywnego
rozpatrzenia wniosku istnieje możliwość odwołania się od decyzji i ponownego
złożenia pisma w tej sprawie do Biura Koordynacji.
3. W
posiedzeniach WZK uczestniczą:
a) Przewodniczący WZK,
b) Członek WZK,
c) Obserwator
d) Inne osoby na zasadach określonych w niniejszym
Regulaminie.
4. Funkcję
Przewodniczącego WZK pełni Przedstawiciel Zarządu Województwa Lubuskiego.
Posiada on wszelkie uprawnienia członka WZK.
5. WZK
obraduje w obecności Przewodniczącego oraz co najmniej połowy składu WZK, z
prawem do głosowania. W przypadku nieobecności Przewodniczącego, jego obowiązki pełni inna osoba, upoważniona przez
Przewodniczącego, posiadająca prawo głosu w obradach.
6. Członek
WZK zostaje wyznaczony przez instytucję, która wchodzi w skład WZK. Podmioty
delegujące dążą do zapewnienia swojej stałej reprezentacji w WZK.
7. Jeśli Członek
WZK nie może uczestniczyć w posiedzeniu WZK, wówczas bierze udział jego
zastępca, lub inny przedstawiciel danej instytucji. Przedstawiciel ten korzysta z
wszystkich praw i realizuje wszystkie obowiązki Członka WZK związane z
uczestnictwem w danym posiedzeniu.
8. Członkostwo
w WZK ustaje:
a) z dniem utraty przez Członka WZK funkcji w
podmiocie delegującym, z którą związane jest członkostwo,
b) w przypadku śmierci Członka WZK,
c) na wniosek Członka lub podmiotu delegującego
swojego przedstawiciela,
d) na uzasadniony wniosek Przewodniczącego.
9. W
przypadku ustania członkostwa podmiot delegujący niezwłocznie wyznacza nowego
przedstawiciela, o czym informuje Biuro Koordynacji.
10. W
posiedzeniu WZK mogą uczestniczyć przedstawiciele innych instytucji/podmiotów,
istotnych dla obszaru stanowiącego przedmiot obrad, pełniąc w nich wówczas rolę
obserwatorów.
11. Obserwator
ma prawo uczestniczenia w posiedzeniu WZK, zabierania głosu i wyrażania
opinii w kwestiach będących przedmiotem obrad, jednakże nie przysługuje mu
prawo do głosowania.
12. Na
zaproszenie członków WZK lub Biura Koordynacji w posiedzeniach WZK mogą
uczestniczyć ponadto eksperci zewnętrzni, doradcy, specjaliści. Ich zadaniem
będzie wsparcie merytoryczne m.in. przy wypracowywaniu opinii, rekomendacji w
omawianych obszarach. Członek WZK informuje Biuro Koordynacji o zamiarze
zaproszenia wybranego eksperta lub o potrzebie konsultacji w danej dziedzinie.
Biuro Koordynacji organizuje udział w obradach właściwych ekspertów.
13. Członkowie
WZK mogą powoływać robocze grupy tematyczne. Zadaniem grup będzie analiza
kwestii szczególnych i wypracowywanie stanowisk / opinii / rekomendacji dla
danego tematu. W skład grupy roboczej mogą wchodzić wybrani członkowie WZK lub
inne osoby, w tym przedstawiciele / reprezentanci instytucji właściwych
merytorycznie dla danego tematu grupy.
14. Posiedzenia
roboczych grup tematycznych odbywają się niezależnie od posiedzeń WZK w okresie
niezbędnym do wypracowania stanowisk / opinii / rekomendacji dla danego tematu.
Obsługę prac grup roboczych zapewnia Biuro Koordynacji, w szczególności w
zakresie organizacji miejsca spotkania, terminu, materiałów na potrzeby
spotkania.
15. W
posiedzeniach WZK oraz roboczych grup tematycznych biorą udział pracownicy
Biura Koordynacji.
16. Każdy
uczestnik posiedzenia WZK oraz roboczej grupy wraz ze zgłoszeniem swojego
udziału w posiedzeniu, składa deklarację dotyczącą rzetelnej i bezstronnej
realizacji zadań WZK.
Porządek
obrad WZK
§ 6
1. Pracami
WZK kieruje Przewodniczący, do zadań którego należy w szczególności:
a) przewodniczenie
posiedzeniom WZK,
b) ustalanie
przedmiotów i terminów posiedzeń WZK,
c) organizacja
pracy członków WZK,
d) reprezentowanie
WZK na zewnątrz w sprawach dotyczących jego działalności,
e) kierowanie
do Zarządu Województwa Lubuskiego wniosków, opinii, rekomendacji stanowiących efekt
prac WZK i realizowanego projektu „Umiejętności tworzą możliwości”.
2. Przewodniczący
wykonuje swoje zadania we współpracy z Biurem Koordynacji.
3. Posiedzenia
WZK odbywają się nie rzadziej niż raz na kwartał lub częściej, w zależności
od potrzeb. Dodatkowe posiedzenia WZK mogą być zwoływane z inicjatywy
Przewodniczącego lub na wniosek członków WZK, nie później niż w terminie
jednego miesiąca od złożenia takiego wniosku do Biura Koordynacji.
4. Posiedzenie
może mieć formę stacjonarną, zdalną lub mieszaną przy użyciu środków
bezpośredniego porozumiewania się na odległość i komunikacji elektronicznej. O
wyborze formy decyduje Przewodniczący WZK wraz z Biurem Koordynacji.
5. Informacje
dotyczące miejsca, terminu i przedmiotu obrad przekazywane są członkom WZK za
pośrednictwem Biura Koordynacji drogą elektroniczną, co najmniej 10 dni
roboczych przed planowanym posiedzeniem. Wraz z informacją Biuro Koordynacji przekazuje listę
zaproszonych osób (obserwatorów, ekspertów, doradców) oraz niezbędne materiały,
opracowania itp. Harmonogram posiedzeń WZK będzie również dostępny na
podstronie internetowej Biura Koordynacji.
6. Członkowie
WZK i obserwatorzy mogą przesyłać do Biura Koordynacji uwagi do otrzymanych
dokumentów w terminie wyznaczonym w korespondencji, nie krótszym niż 5 dni
roboczych przed planowanym posiedzeniem. Ze względu na czas niezbędny do
opracowania odpowiedzi, Biuro Koordynacji zastrzega sobie możliwość odniesienia
do ich treści podczas posiedzenia WZK.
7. Przewodniczący
oraz członkowie mogą wprowadzić do porządku obrad WZK dodatkowe sprawy nie
przewidziane w proponowanym porządku obrad.
8. Decyzje
w formie uchwał poddawane są głosowaniu i wchodzą w życie z dniem podjęcia
uchwały.
9. Decyzje
wymagające głosowania podejmowane są zwykłą większością głosów. Kworum na
posiedzeniu jest zapewnione, gdy bierze w nim udział co najmniej połowa
członków WZK uprawionych do głosowania. W przypadku tej samej liczby głosów,
rozstrzyga głos Przewodniczącego.
10. W
uzasadnionych sytuacjach możliwe jest podejmowanie decyzji, w tym uchwał w trybie
obiegowym, bez konieczności zwoływania posiedzenia. Dokumenty i ustalenia
będące przedmiotem procedury obiegowej, przekazywane są z wykorzystaniem poczty
elektronicznej przez Biuro Koordynacji.
11. Z
każdego posiedzenia WZK Biuro Koordynacji sporządza protokół, który obejmuje co
najmniej:
a) program obrad,
b) imienną listę uczestników,
c) stanowiska i opinie wraz ze wskazaniem osób i
podmiotów je przedstawiających,
d) treść podjętych decyzji, uchwał i inne istotne
ustalenia WZK,
e) wyniki głosowań, które odbyły się na posiedzeniu
12. Projekt
protokołu przekazywany jest w wersji elektronicznej do członków WZK
uczestniczących w posiedzeniu w terminie do 20 dni roboczych od dnia
posiedzenia (w uzasadnionych przypadkach możliwe jest wydłużenie tego terminu),
którzy mogą zgłaszać uwagi do treści w terminie 10 dni roboczych od dnia jego
wysłania.
13. Nadesłanie
uwag skutkuje koniecznością ustosunkowania się do nich przez Biuro Koordynacji
i ponownego przesłania protokołu do wszystkich członków WZK.
14. Brak
uwag oznacza zgodę na zatwierdzenie i podpisanie protokołu przez
Przewodniczącego.
15. Ostateczna
i podpisana przez Przewodniczącego wersja protokołu zostaje przesłana drogą
elektroniczną do wszystkich członków WZK.
16. Niezależnie
od posiedzeń WZK, Biuro Koordynacji przekazuje członkom WZK do konsultacji
informacje i dokumenty związane z zadaniami WZK oraz wytworzone w trakcie
realizacji projektu „Umiejętności tworzą możliwości” m.in. wyniki badań,
raporty, wypracowane narzędzia, informacje o bieżących wydarzeniach itp.
17. Dokumentację
z działalności WZK przechowuje Biuro Koordynacji.
Postanowienia
końcowe
§ 7
1. Członkowie
WZK, wykonują nieodpłatnie swoje obowiązki związane z udziałem w WZK.
2. Członkowie
WZK oraz roboczych grup tematycznych mogą otrzymać zwrot kosztów przejazdu na posiedzenia
/ inne wydarzenia w ramach pełnionych obowiązków, realizowanych poza miejscem
zamieszkania. Formularz zwrotu kosztów dojazdu stanowi załącznik nr 2.
3. Biuro
Koordynacji zleca i finansuje w ramach projektu „Umiejętności Tworzą
Możliwości” dodatkowe opracowania, ekspertyzy, raporty realizowane na potrzeby
WZK, uznane za niezbędne do właściwego wykonywania funkcji członka.
4. O
potrzebie zlecenia realizacji dodatkowych opracowań decyduje WZK lub grupa
robocza WZK w drodze głosowania, bez konieczności podejmowania uchwały w tej
sprawie. Odnotowywane jest to w protokole z posiedzenia WZK. Każdorazowo zlecenie opracowania musi zostać
zaakceptowane przez Przewodniczącego.
5. Regulamin
wchodzi w życie z dniem podpisania przez Przewodniczącego WZK.